Ensimmäinen kirjoitettu
arvioni koskee Everdell-lautapeliä. Everdell oli minulle tuntematon peli,
ennen tätä syksyä ja lautapeliringin toiminnan kokeilua (katso lautapelirinkiä koskeva video).
Ringin idea on lyhykäisyydessään sellainen, että
rinkiin kuuluvat henkilöt hankkivat yhdessä pelin, joka sitten on 1-2 viikkoa
kullakin jäsenellä testattavana. Lopuksi peli myydään, ja ostetaan uusi.
Ringissä osallistujat eivät menetä niin paljon rahaa, kuin yksin hankittaessa. Rinkiä käynnistellessä mietimme,
että mikä olisi sellainen peli, joka meitä rinkiin osallistuvia kiinnostaa, mutta
yksin ei olla sitä halukkaita hankkimaan. Päädyimme pitkällisen pohdinnan ja
suomalaisten nettikauppojen tarjonnan tutkiskelun jälkeen lopulta Everdelliin.
Suunnittelu
Everdellin on suunnitellut James Wilson, joka on ensimmäisellä pelillään saavuttanut useiden lautapeliharrastajien sydämen. Everdell julkaistiin joukkorahoitteisesti Kickstarterissa vuonna 2018. Tuolloin peli keräsi vajaat 7000 tukijaa ja melkein 500 000 dollarin rahoituksen. Tätä kirjoittaessa (14.11.2019) Everdell on BGG:n (Board Game Geek) sadan arvostetuimman pelin joukossa sijalla 95. Peli on julkaistu tällä hetkellä BGG:n mukaan englanninkielen lisäksi seitsemällä eri kielellä. Tämä herättää toiveita myös suomenkielisestä versiosta.
Yleiskuva pelistä
Everdellin laaksossa elää komeiden
puiden lomassa eläinten yhdyskunta. Talvi alkaa olla takana. Eläinten
on aika asettua aloilleen ja muodostaa uusia kaupunkeja. Pelaajat saavat
johtajan roolin, ja heidän tehtävänään on rakentaa uusia kaupunkeja. Pelaajat kilpailevat
neljän vuodenajan verran siitä, kuka saa rakennettua parhaan kaupungin ennen kuin
talvi koittaa.
Everdell on jaettu neljään
vuodenaikaan. Peli alkaa lopputalvesta, ja päättyy kevään, kesän ja syksyn
kautta seuraavaan talveen. Pelin aikana pelaajat tekevät toimintoja
vuorotellen, kunnes jokainen on käynyt läpi kaikki vuodenajat.
Kolme toimintovaihtoehtoa
Omalla vuorolla voi asettaa työläisen, pelata kortin tai valmistautua seuraavaan
vuodenaikaan. Työläisen asettelu tapahtuu pääasiassa pelilaudalla oleviin
toimintoruutuihin, joista saa lähinnä kortteja ja resursseja. Työläisiä
voi myös käyttää tapahtumien järjestämiseen tai kaupungeissa olevien toimintojen tekemiseen. Kortteja voi pelata kädestä tai pelilaudalla olevasta niitystä,
joka muodostuu kahdeksasta kuvapuoliylöspäin olevasta kortista. Siinä vaiheessa, kun pelaajalla ei ole enää mitä tehdä täytyy hänen valmistautua seuraavaan
vuodenaikaan. Tuolloin hän palauttaa työläiset takaisin ja ottaa
vuodenaikabonuksen. Mielenkiintoista on, että pelaajat voivat olla eri aikaan erivuodenajassa.
Oksia, pihkaa ja pikkukiviä
Rakennusten pelaaminen maksaa
resursseja, jotka on nimetty temaattisesti. Puu on oksia, savi
pihkaa ja kivi joessa hioutuneita pikkukiviä. Hahmojen pelaaminen puolestaan
maksaa ruokaa, joka on tässä pelissä marjoja. Toinen vaihtoehto hahmojen
pelaamiselle on se, että olet rakentanut kyseiselle hahmolle sopivan
rakennuksen, jolloin hahmon saa pelata ilmaiseksi.
Kaupungissa voi järjestää tapahtumia, joilla on omat vaatimuksensa. Perustapahtumiin vaaditaan tietyntyyppisiä kortteja kaupunkiin. Erikoistapahtumien vaatimukset ovat hankalampia täyttää.
Kaupungit kasvavat
Pelin alkaessa pelaajilla on vain
kaksi työläistä ja vuorojärjestyksestä riippuva määrä käsikortteja, joten tekemistä
ensimmäisenä vuodenaikana ei hirveästi ole tekemistä. Vuodenaikabonuksena jokainen pelaaja lisää työläisiä ja muuta mukavaa vuodenajasta riippuen. Vuoden edetessä pelaajien kaupungit
ja työläismäärä kasvavat. Tämä tekee pelaamisesta mielekästä, kun pelin aikana
saa enemmän ja enemmän aikaiseksi. Toisinaan kaupungit voivat olla
täynnä jo ennen kesän loppua. Tällöin syksyn kuudelle työläiselle ja valtavalle
resurssimäärälle ei aina löydykään käyttöä. Kuitenkin pelissä on muutama keino, joilla jo pelatuista
korteista pääsee eroon. Onneksi syksyllä voi myös lähettää työläiset matkalle.
Mekaniikat
Työläisen asettelu tuntuu
toissijaiselta pelimekaniikalta, vaikka monet vertaavatkin tätä peliä muihin työläisen
asettelupeleihin. Itse vertaisin Everdelliä ennemmin muihin korttivetoisiin koneistonrakennus
peleihin, kuten Imperial Settlers tai Wingspan. Koneiston rakentaminen on tässä
pelissä varsin hyvin suunniteltu ja peli vertautuukin kyseisen genren peleihin
varsin hyvin, ja on samalla, ehkä teemasta ja kuvituksesta johtuen, melko
uniikki.
Vaikeustaso
Peli on vaikeusasteeltaan
vaativampien perhepelien tasoa. Vähemmän pelejä pelannut veljeni ja hänen
tyttärensä osasivat pelata tätä oikein hyvin, kunhan alkuun päästiin. Hitaan
puoleinen alku auttaa pelin luonteen ymmärtämisessä. Pelin kaikki mekaniikat on
nopeasti opittu, kun ensimmäinen vuodenaikojen vaihtuminen tapahtuu nopeasti
pelin alkamisen jälkeen. Korteissa on jonkin verran tekstiä, mutta kortit
selittävät itsensä, eikä pelissä ole liikaa erilaisia symboleja.
Pelaajamäärä
Peli tuntuu toimivan hyvin
kaikilla pelaajamäärillä, tosin yksinpeliä en ole kokeillut. Kaksinpelin pelaa melko sukkelaan, eikä omaa
vuoroa tarvitse kauaa odottaa. Jotkut kortit pakottavat pelaajan antamaan
jotakin muille pelaajille. Useammalla pelaajalla tämä on mielekkäämpää, kun on
useampi vaihtoehto kenelle antaa. Nelinpeli on kestoltaan pidempi, varsinkin
vähemmän pelejä pelanneiden kanssa.
Kolmin peli voisi olla paras, sillä sen kesto on lyhyempi kuin
nelinpelin, mutta toisaalta pelaajien välistä interaktiota on enemmän, kuin
kaksinpelissä. BGG:n yhteisö onkin arvioinut pelin olevan paras kolmella pelaajalla, mutta suosittelevat peliä pelattavan millä tahansa pelaajamäärällä.
Tuuri
Pelin setupissa erikoistapahtumat
ja metsätoiminnot valitaan satunnaisesti. Tämän lisäksi onnen vaikutus on Everdellissä
ainoastaan korttinoston varassa. Toisaalta muiden pelaajien tekemiset
vaikuttavat omaan vuoroon jonkin verran. Onnen vaikutusta vähentää osaltaan se,
että kortit eivät ole uniikkeja, vaan samaa korttia on pakassa useampi kappale.
Tällöin on suuremmat todennäköisyydet saada haluamansa kortti pakasta.
Uudelleenpeluuarvo
Everdell tarjoaa paljon
pelattavaa. Erilaisia erikoistapahtumia ja metsätoimintoja on hyvä määrä, ja
kustakin peliin arvotaan vain muutama. Myös rakennus- ja hahmokorteissa on
paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia ja komboja, mitkä tuskin aukeavat
ensimmäisten pelikertojen aikana.
Komponentit ja kuvitus
Everdell on näyttävä peli, ja saa varmasti katseet kerättyä missä tahansa. Jo pelin värikäs pelilauta ja kivannäköiset komponentit vetävät puoleensa, suuresta puusta puhumattakaan. Myös korttien kuvitus on häikäisevän kaunista. Kuvittaja Andrew Bosley ja pelin kehittäjä Dann May ovatkin onnistuneet luomaan peliin mahtavan tunnelman. Julkaisuvuonnaan Everdell voitti Golden Geek parhaan kuvituksen palkinnon.
Miltä tuntuu pistää peli kiertoon, olisiko ollut peli jonka olisit mieluusti pitänyt itselläsi kokeiluajan jälkeen?
VastaaPoista(Teknisenä palautteena tummanharmaat linkit mustalla taustalla ovat lähestulkoon näkymättömiä.)
Siinä on tietenkin mahdollisuus lunastaa peli itselle muilta rinkiläisiltä, kun on kaikilla käynyt. Itse haluaisin pelin omaan hyllyyn, mutta puoliso ei kuulema halua enää nähdä koko peliä.
PoistaKiitos linkkivinkistä!