lauantai 16. marraskuuta 2019

Everdell-arvio



Ensimmäinen kirjoitettu arvioni koskee Everdell-lautapeliä. Everdell oli minulle tuntematon peli, ennen tätä syksyä ja lautapeliringin toiminnan kokeilua (katso lautapelirinkiä koskeva video). 




Ringin idea on lyhykäisyydessään sellainen, että rinkiin kuuluvat henkilöt hankkivat yhdessä pelin, joka sitten on 1-2 viikkoa kullakin jäsenellä testattavana. Lopuksi peli myydään, ja ostetaan uusi. Ringissä osallistujat eivät menetä niin paljon rahaa, kuin yksin hankittaessa. Rinkiä käynnistellessä mietimme, että mikä olisi sellainen peli, joka meitä rinkiin osallistuvia kiinnostaa, mutta yksin ei olla sitä halukkaita hankkimaan. Päädyimme pitkällisen pohdinnan ja suomalaisten nettikauppojen tarjonnan tutkiskelun jälkeen lopulta Everdelliin.



Suunnittelu


Everdellin on suunnitellut James Wilson, joka on ensimmäisellä pelillään saavuttanut useiden lautapeliharrastajien sydämen. Everdell julkaistiin joukkorahoitteisesti Kickstarterissa vuonna 2018. Tuolloin peli keräsi vajaat 7000 tukijaa ja melkein 500 000 dollarin rahoituksen. Tätä kirjoittaessa (14.11.2019) Everdell on BGG:n (Board Game Geek) sadan arvostetuimman pelin joukossa sijalla 95. Peli on julkaistu tällä hetkellä BGG:n mukaan englanninkielen lisäksi seitsemällä eri kielellä. Tämä herättää toiveita myös suomenkielisestä versiosta.

Yleiskuva pelistä



Everdellin laaksossa elää komeiden puiden lomassa eläinten yhdyskunta. Talvi alkaa olla takana.  Eläinten on aika asettua aloilleen ja muodostaa uusia kaupunkeja. Pelaajat saavat johtajan roolin, ja heidän tehtävänään on rakentaa uusia kaupunkeja. Pelaajat kilpailevat neljän vuodenajan verran siitä, kuka saa rakennettua parhaan kaupungin ennen kuin talvi koittaa.



Everdell on jaettu neljään vuodenaikaan. Peli alkaa lopputalvesta, ja päättyy kevään, kesän ja syksyn kautta seuraavaan talveen. Pelin aikana pelaajat tekevät toimintoja vuorotellen, kunnes jokainen on käynyt läpi kaikki vuodenajat.

Kolme toimintovaihtoehtoa


Omalla vuorolla voi asettaa työläisen, pelata kortin tai valmistautua seuraavaan vuodenaikaan. Työläisen asettelu tapahtuu pääasiassa pelilaudalla oleviin toimintoruutuihin, joista saa lähinnä kortteja ja resursseja. Työläisiä voi myös käyttää tapahtumien järjestämiseen tai kaupungeissa olevien toimintojen tekemiseen. Kortteja voi pelata kädestä tai pelilaudalla olevasta niitystä, joka muodostuu kahdeksasta kuvapuoliylöspäin olevasta kortista. Siinä vaiheessa, kun pelaajalla ei ole enää mitä tehdä täytyy hänen valmistautua seuraavaan vuodenaikaan. Tuolloin hän palauttaa työläiset takaisin ja ottaa vuodenaikabonuksen. Mielenkiintoista on, että pelaajat voivat olla eri aikaan erivuodenajassa.


Oksia, pihkaa ja pikkukiviä



Rakennusten pelaaminen maksaa resursseja, jotka on nimetty temaattisesti. Puu on oksia, savi pihkaa ja kivi joessa hioutuneita pikkukiviä. Hahmojen pelaaminen puolestaan maksaa ruokaa, joka on tässä pelissä marjoja. Toinen vaihtoehto hahmojen pelaamiselle on se, että olet rakentanut kyseiselle hahmolle sopivan rakennuksen, jolloin hahmon saa pelata ilmaiseksi. 

Kaupungissa voi järjestää tapahtumia, joilla on omat vaatimuksensa. Perustapahtumiin vaaditaan tietyntyyppisiä kortteja kaupunkiin. Erikoistapahtumien vaatimukset ovat hankalampia täyttää.

Kaupungit kasvavat




Pelin alkaessa pelaajilla on vain kaksi työläistä ja vuorojärjestyksestä riippuva määrä käsikortteja, joten tekemistä ensimmäisenä vuodenaikana ei hirveästi ole tekemistä. Vuodenaikabonuksena jokainen pelaaja lisää työläisiä ja muuta mukavaa vuodenajasta riippuen. Vuoden edetessä pelaajien kaupungit ja työläismäärä kasvavat. Tämä tekee pelaamisesta mielekästä, kun pelin aikana saa enemmän ja enemmän aikaiseksi. Toisinaan kaupungit voivat olla täynnä jo ennen kesän loppua. Tällöin syksyn kuudelle työläiselle ja valtavalle resurssimäärälle ei aina löydykään käyttöä. Kuitenkin pelissä on muutama keino, joilla jo pelatuista korteista pääsee eroon. Onneksi syksyllä voi myös lähettää työläiset matkalle. 


Mekaniikat


Työläisen asettelu tuntuu toissijaiselta pelimekaniikalta, vaikka monet vertaavatkin tätä peliä muihin työläisen asettelupeleihin. Itse vertaisin Everdelliä ennemmin muihin korttivetoisiin koneistonrakennus peleihin, kuten Imperial Settlers tai Wingspan. Koneiston rakentaminen on tässä pelissä varsin hyvin suunniteltu ja peli vertautuukin kyseisen genren peleihin varsin hyvin, ja on samalla, ehkä teemasta ja kuvituksesta johtuen, melko uniikki.

Vaikeustaso


Peli on vaikeusasteeltaan vaativampien perhepelien tasoa. Vähemmän pelejä pelannut veljeni ja hänen tyttärensä osasivat pelata tätä oikein hyvin, kunhan alkuun päästiin. Hitaan puoleinen alku auttaa pelin luonteen ymmärtämisessä. Pelin kaikki mekaniikat on nopeasti opittu, kun ensimmäinen vuodenaikojen vaihtuminen tapahtuu nopeasti pelin alkamisen jälkeen. Korteissa on jonkin verran tekstiä, mutta kortit selittävät itsensä, eikä pelissä ole liikaa erilaisia symboleja. 

Pelaajamäärä


Peli tuntuu toimivan hyvin kaikilla pelaajamäärillä, tosin yksinpeliä en ole kokeillut. Kaksinpelin pelaa melko sukkelaan, eikä omaa vuoroa tarvitse kauaa odottaa. Jotkut kortit pakottavat pelaajan antamaan jotakin muille pelaajille. Useammalla pelaajalla tämä on mielekkäämpää, kun on useampi vaihtoehto kenelle antaa. Nelinpeli on kestoltaan pidempi, varsinkin vähemmän pelejä pelanneiden kanssa.  Kolmin peli voisi olla paras, sillä sen kesto on lyhyempi kuin nelinpelin, mutta toisaalta pelaajien välistä interaktiota on enemmän, kuin kaksinpelissä. BGG:n yhteisö onkin arvioinut pelin olevan paras kolmella pelaajalla, mutta suosittelevat peliä pelattavan millä tahansa pelaajamäärällä.


Tuuri


Pelin setupissa erikoistapahtumat ja metsätoiminnot valitaan satunnaisesti. Tämän lisäksi onnen vaikutus on Everdellissä ainoastaan korttinoston varassa. Toisaalta muiden pelaajien tekemiset vaikuttavat omaan vuoroon jonkin verran. Onnen vaikutusta vähentää osaltaan se, että kortit eivät ole uniikkeja, vaan samaa korttia on pakassa useampi kappale. Tällöin on suuremmat todennäköisyydet saada haluamansa kortti pakasta.


Uudelleenpeluuarvo


Everdell tarjoaa paljon pelattavaa. Erilaisia erikoistapahtumia ja metsätoimintoja on hyvä määrä, ja kustakin peliin arvotaan vain muutama. Myös rakennus- ja hahmokorteissa on paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia ja komboja, mitkä tuskin aukeavat ensimmäisten pelikertojen aikana.


Komponentit ja kuvitus


Everdell on näyttävä peli, ja saa varmasti katseet kerättyä missä tahansa. Jo pelin värikäs pelilauta ja kivannäköiset komponentit vetävät puoleensa, suuresta puusta puhumattakaan. Myös korttien kuvitus on häikäisevän kaunista. Kuvittaja Andrew Bosley ja pelin kehittäjä Dann May ovatkin onnistuneet luomaan peliin mahtavan tunnelman. Julkaisuvuonnaan Everdell voitti Golden Geek parhaan kuvituksen palkinnon. 

Tuntemukset +/-

-Hannu Partanen-

2 kommenttia:

  1. Miltä tuntuu pistää peli kiertoon, olisiko ollut peli jonka olisit mieluusti pitänyt itselläsi kokeiluajan jälkeen?

    (Teknisenä palautteena tummanharmaat linkit mustalla taustalla ovat lähestulkoon näkymättömiä.)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siinä on tietenkin mahdollisuus lunastaa peli itselle muilta rinkiläisiltä, kun on kaikilla käynyt. Itse haluaisin pelin omaan hyllyyn, mutta puoliso ei kuulema halua enää nähdä koko peliä.

      Kiitos linkkivinkistä!

      Poista