Sagrada on noppien asettelupeli, jossa pelaajat rakentavat lasitaidetta. Peli on nimetty Barcelonassa sijaitsevan katolilaisen Sagrada Família -kirkon mukaan. Pelin ovat suunnitelleet kanadalaiskaksikko Adrian Adamescu ja Daryl
Andrews. He ovat suunnitelleet useita pelejä yhdessä, ja lisää on tulossa.
Lasitaidetta
Sagradassa pelaajat ovat lasitaiteilijoita, jotka
kilpailevat siitä, kuka on paras työssään. Taiteilijat tekevät pelin aikana
lasi-ikkunan, joka lopuksi pisteytetään. Pisteitä saa alussa arvotuista julkisista
ja salaisista tavoitekorteista ja käyttämättömistä palveluksista.
Lasitaideteos tehdään 5x4 ruudukkoon erivärisistä nopista.
Noppien asetteluun on yksinkertaiset säännöt: Kohtisuorasti vierekkäin ei saa
laittaa kahta saman väristä, saati saman numeroista noppaa. Lisäksi ruudukkoon
on alussa valittu vaatimuskortti, joka asettaa lisävaatimuksen mitä joihinkin
ikkunan ruutuihin saa laittaa.
Vedetään pussista
Noppia on viittä eri väriä punainen, keltainen,
vihreä, sininen ja violetti, ne vedetään pussista, jossa olevien noppien
määrä riippuu pelaajamäärästä. Noppia nostetaan niin, että jää yksi yli, kun kaikki ovat saaneet kaksi noppaa (2 ∙ pelaajamäärä + 1). Nopat heitetään. Nyt pelaajat valitsevat nopista
korkeintaan kaksi, yhden kerrallaan, ja asettavat ne omaan ruudukkoonsa
sääntöjen mukaan. Omalla vuorolla voi nopan ottamisen lisäksi käyttää
palvelusmerkkejä tehdäkseen lisätoimintoja. 10 kierroksen jälkeen pisteet lasketaan ja julistetaan
voittaja.
Vaikeustaso
Pelissä on helpot säännöt, ja voi tuntua alussa
helpolta, mutta ristikon täyttyessä vaikeusaste nousee. Peli tarjoaakin loppuvaiheessa
mielenkiintoisen aivopähkinän, joka tuntuu lähes pulmapeliltä. Ajattelun taitoja siis tarvitaan. Vaikeustasoa
säätämään ikkunaruutukortteja on eri tasoisia. Tätä vaikeustasoa puolestaan
tasoitetaan palvelusmerkkien määrällä. Mitä vaikeampi ikkunaruutukortti, sitä enemmän
alussa on palveluksia.
Tuuri
Kun puhutaan noppapelistä, ei voi väittää, ettei tuuri
näyttelisi jonkinlaista osaa. Tietenkin on tuurista kiinni, että sattuu
heittämään sopivat silmäluvut nopista. Tätä voi hieman tasoittaa
erikoistoiminnoilla. Myös pussista nostaminen on tuurista kiinni. Kuitenkin pussissa
olevien noppien määrä ja väri on tiedossa alusta asti, joten todennäköisyyksien
arviointi on pelissä mahdollista.
Mekaniikat
Blueprints. Kuva: Bgg, Chris Norwood (kilroy_locke)
Sagrada on mekaniikoiltaan noppien valikoimista, settien keräilyä ja kuvion rakentamista. No on siinä nopanheittoakin, sivuosassa. Blueprintsin ja Sagradan yhteyttä en tullut ajatelleeksi, ennen kuin luin The Inguistic Meeplen tekemän Daryl Andrewsin haastattelun. Pelin suunnittelijat ovatkin siis katsoneet Blueprintsin suuntaan Sagradaa suunnitellessaan. Blueprintsissa pelaajat rakentavat nopista kolmiulotteisia rakennuksia, kun taas Sagradassa nopparakentelu on kaksiulotteista.
Sagrada julkaistiin samoihin aikoihin toisen kuvion rakentelupelin, Azulin, kanssa. Usein näitä verrataankin keskenään, ja syystä. Ovathan molemmat näyttäviä abstraktin oloisia pelejä, joissa on samoja mekaniikkoja. Kuitenkin Azul ja Sagrada kolkuttelevat hieman eri ovilla ainakin tämän lautapeliharrastajan ajatusluolassa.
Blueprints. Kuva: Bgg, Chris Norwood (kilroy_locke) |
Sagrada on mekaniikoiltaan noppien valikoimista, settien keräilyä ja kuvion rakentamista. No on siinä nopanheittoakin, sivuosassa. Blueprintsin ja Sagradan yhteyttä en tullut ajatelleeksi, ennen kuin luin The Inguistic Meeplen tekemän Daryl Andrewsin haastattelun. Pelin suunnittelijat ovatkin siis katsoneet Blueprintsin suuntaan Sagradaa suunnitellessaan. Blueprintsissa pelaajat rakentavat nopista kolmiulotteisia rakennuksia, kun taas Sagradassa nopparakentelu on kaksiulotteista.
Sagrada julkaistiin samoihin aikoihin toisen kuvion rakentelupelin, Azulin, kanssa. Usein näitä verrataankin keskenään, ja syystä. Ovathan molemmat näyttäviä abstraktin oloisia pelejä, joissa on samoja mekaniikkoja. Kuitenkin Azul ja Sagrada kolkuttelevat hieman eri ovilla ainakin tämän lautapeliharrastajan ajatusluolassa.
Pelaajamäärä
Olen pelannut lähinnä kaksin pelinä. Yli kahdella
pelaajalla peli voi venyä turhan pitkäksi, sillä pelissä ei tehdä asioita samanaikaisesti.
5-6-pelaajan lisäosan kanssa peliä on mielekkäämpää pelata useammalla
pelaajalla, sillä yhteisestä noppakasasta otetaan silloin vain yksi noppa,
toinen noppa tulee omasta varannosta. Tämän lisäosan säännöillä voi pelata myös ilman
lisäosan hankkimista. Tuolloin pussiin laitetaan vähemmän noppia, ja jokaiselle pelaajalle
jaetaan 10 noppaa henkilökohtaisiksi nopiksi. (Lisäosan säännöt voit löytää
tästä linkistä.) Paremman moninpelin lisäksi lisäosassa tulee muutama lisätoiminto,
lisää salaisia tavoitteita, komponentit kahdelle lisäpelaajalle ja pahvista koottava noppa-alusta.
Uudelleenpeluuarvo
Peli toistaa samaa rataa pelistä toiseen. Ainoastaan ikkunaruutu-,
erikoistoiminto- ja tavoitekortit vaihtelevat. Kyseisiä kortteja ei pelin
mukana tule kovin montaa, joten peli voi käydä suhteellisen nopeasti tylsäksi,
varsinkin jos peliä pelaa paljon lyhyen ajan sisään. Peruspelin henkilökohtaiset
tavoitteet ovat hieman tylsiä, sillä niissä on jokin väri jokaisessa. Ne ovatkin
melko nopeasti ennalta arvattavia. Tähän muutosta tuo 5-6-pelaajan lisäosassa tulevat
kortit. Niissä on korostettuna alueita, mistä pisteitä saa.
Kuvitus ja komponentit
Pelin on kuvittanut Peter Wocken. Hän on onnistunut
tekemään Sagradasta kokonaisuudessaan näyttävän ja nostamaan sen teemaa esille. Nopat ovat läpinäkyviä,
ja sopivat ikkunan rakentelu teemaan todella hyvin. Myös Sagradan pelaajalaudat
ovat kauniit. Niissä toistuu pelilaatikon kannesta tuttu tyyli. Pelaajalautojen vuoksi peli tuntuu äärimmäisen viimeistellyltä ulkoasunsa puolesta.
Muita lisäosia
Sagradaan on tulossa kolme moduleista koostuvaa lisäosaa: Sagrada: the Great Facades. Ne on nimetty Sagrada Familian kolmen julkisivun mukaan: Passion, Life ja Glory. Näistä Passion on jo julkaistu.
Passionissa tulee inspiraatiokortit, harvinainen lasi -nopat, ja niihin liittyvät kortit ja salaiset tavoitteet sekä symmetriaan liittyvät julkiset tavoitekortit. Passion vaikuttaa mielenkiintoisemmalta lisäosalta edelliseen verrattuna, ja lienee kahdestaan pelaavalle parempi hankinta. Itselleni Passion on pakkohankinta.
Tuntemukset +/-
- Pelissä tulee melko vähän palvelus- ja tavoitekortteja, joten ne on nopeasti pelattu puhki.
- Salaiset tavoitteet ovat nopeasti pääteltävissä. Lisäosa parantaa tätä hieman.
- Moninpeli voi venyä turhan pitkäksi. Lisäosa korjaa tämän.
° Sagrada on melko abstrakti, ja teemaattisuus tulee esille lähinnä ulkoasussa.
+ Ei ole liian paljon itseään toistava. Ikkunaruutu-, tavoite ja palveluskortit tuovat peliin tarpeeksi vaihtelua pitkäksi aikaa.
+ Sopivasti puzzlea, sopivasti kähinää
+ Sagrada on erittäin kaunis peli, ja siitä saa hyviä valokuvia. Instagramiinkin putkahtelee tasaiseen tahtiin kuvia Sagradasta.
-Hannu Partanen-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti