Päästään
varsinaisen listan pariin. Jos et vielä lukenut osaa 0, jossa avaan listan
tekemistä ja ulkopuolelle jääneitä pelejä, voit lukea sen tästä linkistä.
Tässä osassa käsittelen kaikkien aikojen 30 parhaan lautapelin listasta 10
ensimmäistä käänteisessä järjestyksessä. (Etkö jaksa lukea? Katso video)
30 Carpe Diem
Carpe Diem
on Stefan Feldin
suunnittelema laattojenasettelupeli, jossa pelaajat rakentavat omia
kaupungiosiansa. Pelin mielenkiintoisin osa on pisteytys. Alussa esille
arvottuja pisteytyskortteja pelaajat valitsevat pisteytettäväksi aina
kierroksen päätteeksi. Valinta tapahtuu pisteytysnappulalla, joka laitetaan
kahden pisteytyskortin väliin, jolloin pelaaja pisteyttää molemmat kortit.
Pisteytysnappulat jäävät niille sijoilleen.
Carpe Diemin
sijoittuminen näinkin korkealle tuli minulle hieman yllätyksenä, sillä
normaalisti Feldin pelit eivät minua puhuttele. Toisen pelikerran jälkeen jo harkitsin pelin hankkimista omaan
hyllyyn, kuitenkaan en ole vielä sitä hankkinut. Carpe Diem tarjoaa mielekkäitä
pulmia, ja muiden pelaajien tekemisistä on pakko olla kiinnostunut
pärjätäkseen. Sopivasti puzzlea, sopivasti kähinää.
29 Scythe
Scythe on Jamey Stegmayerin suunnittelema
koneistonrakennuspeli, joka sijoittuu vaihtoehtoiseen historiaan
1920-luvulla. Peli on
tehty kuvataiteilija Jakub Rozalskin upeiden töiden ympärille. Scythessä
käydään sotaa ja viljellään maata. Pelaajat hallinnoivat kukin eri valtiota,
joiden koneistot ovat hieman erilaisia.
Pelin asymmetrisyys on Scythen parhaimpia puolia.
Scythe on nopeatempoinen, ja peli on ohi kohtuullisessa ajassa pelaajamäärästä
riippumatta. Näistä syistä, ja siksi että koneistonrakentaminen kuuluu suosikki
mekaniikkoihini, Scythe on tällä listalla.
28 Arcadia Quest Inferno
Arcadia Quest on kampanjapeli, jossa pelaata
ohjailevat seikkailijaryhmää, keräävät varusteita ja pyrkivät päihittämään kanssakilpailijansa.
Kuitenkin pelaajien on tehtävä jonkun verran yhteistyötä, sillä kunkin skenaarion
tavoite tulee suorittaa, muuten kaikki häviävät.
Pelasimme kampanjan kerran läpi pelikerhossa, minkä
jälkeen en ole peliä pelannut. Kertakokemuksen perusteella en lähtisi peliä
hankkimaan, sillä peli tuntui olevan parhaimmillaan täydellä pelaajamäärällä,
ja kotona meitä on vain kaksi. Mielestäni Arcadia Quest Infernon parhaita
puolia on kilpailullisuuden ja yhteistyön saumaton yhdistelmä. Samalla
mekaniikat tukevat pelin luonnetta. Minua kutkuttaa ajatus kampanjan uudelleen
pelaamisesta, mutta samalla pelottaa, että pelikokemus jää miedommaksi, kuin ensimmäisellä
kerralla.
27 Glory to Rome
Glory to Rome on korttipeli, jossa
korteilla on useita käyttötarkoituksia. Kortteja voi käyttää
rakennusmateriaalina, rakennuksena, toimintona tai vaikka toimintoja
tehostavana avustajana. Glory to Rome on mielestäni sarjansa
paras. Muita ovat Mottainai ja Uchronia. Glory to Romen yksinkertainen
kompleksisuus toimii paremmin, kuin Mottainain monimutkaisuus ja Uchronian
keveys. Askartelin itselleni Glory to Romen Print
’n Play -version, sillä peli on todella heikosti saatavilla. Pelin
mustalootaista versiota myydään bgg:n marketissa yli 150€ hintaan.
26 Captain Sonar
Captain Sonarissa kaksi
sukellusvenettä miehistöineen pyrkii upottamaan toisensa. Molemmissa veneissä
on neljän hengen miehistö, johon kuuluu kapteeni, mekaanikko, viestintähenkilö
ja kapteenin oikeakäsi, eli kähinävastaaja. Jokaisella miehistön jäsenellä on
oma roolinsa, mutta kapteeni vastaa kokonaisuudesta. Voittaja on se joukkue,
joka kykenee upottamaan vastustajan laivan ensin. Captain Sonar on parhaita
reaaliaikaisia pelejä, ja kahdeksalla pelaajalla varma valinta pelattavaksi.
Suosikkiroolini on radioitsija.
25 Whitehall Mystery
Whitehall Mystery on erittäin yksinkertainen
salapoliisipeli, jossa yksi pelaaja pyrkii piileskelemään muilta pelaajilta.
Lisäksi tämän tulee käydä muutamassa paikassa kartalla. Minulle tämä peli on
paras Hidden Movement -peli, eli ”piiloleikki”. Peli on todella nopea, siinä ei
ole liikaa liikkuvia osia ja se saa aikaan hyvin teemaan sopivan tunnelman.
24 Wingspan
Wingspan on koneistonrakennus peli, jossa pelaajat keräävät eri lintulajeja omaan bongauskirjaansa. Peli tuntuu jonkinlaiselta yhdistelmältä Deus:ia ja Fleet:iä. Wingspan on tänävuonna (2019) julkaistuista peleistä ainut, joka on tälle listalle päässyt.
Wingspan on todella kaunis ja sen komponentit ovat toimivia. Pelimekaanisesti peli etenee nopeasti, sillä vuorot ovat nopeita. Mielestäni pelin ainoa heikkous on liian suuri tuurivaikutus. Lintujen ruoka tulee nopista, linnut pakasta ja salaiset tavoitteetkin korttipakasta. Pitäisi melkein kokeilla, voiko pelissä pärjätä ilman, että huomioi tavoitekortteja. Keräisi vain munia ja lintuja.
"Mie tykkään linnuista." |
23 Fields of Arle
Ainut omistamani Uwe Rosenbergin suunnittelema
peli. Mielestäni paras hänen suunnittelemistaan peleistä, joita olen pelannut useammin
kuin kerran. Enempää Uwea ette siis tule näkemään tällä listalla.
Fields of Arle on maanviljelyä
simuloiva työläisenasettelupeli. Peli on melko monimutkainen, ja siinä on paljon
muuttujia. Tuurielementti on käytännössä olematon alkuasetelman jälkeen. Ainut "pakkaa" sekoittava asia on toinen pelaaja, joka voi viedä toiminnon nokan edestä.
Peliin on helppo uppoutua, ja aika
tuntuu menevän nopeasti. Eikä kaikkea yleensä ehdikään tekemään. Monesti on hyvän pelin
merkki, jos peli tuntuu päättyvän vähän kesken. Oikein mukava raskaampi työläisenasettelupeli, vaikka yleensä häviänkin, ellen pelaa yksin.
22 Castles of Mad King Ludwig
Castles of Mad King Ludwig on linnan
rakennuspeli, jossa jokainen pelaaja rakentaa omaa linnaansa, ja pyrkii
täyttämään hieman sekaisin menneen kuninkaan vaatimukset parhaansa mukaan.
Parasta Ludwigissa on muiden
pelaajien pelin lukeminen, ja sen mukaan toimiminen. Pelaajat laittavat
vuorollaan laattoja hinnan mukaan järjestykseen, josta muut saavat ensin ostaa,
maksaen hinnoittelijalle. Hinnoittelussa on tärkeä katsoa, mitä muut mahdollisesti
haluavat, jotta voi saada laatoista parhaan mahdollisen hinnan.
Metapelin lisäksi pelin parhaita
puolia on sen temaattisuus. Millainen linnasta lopulta tulee, ja miksi
rakennuksista saa pisteitä tai menettää niitä. Pelin ulkoasu ei kuitenkaan
vastaa kannessa olevaa, vaan on siihen verrattuna ruma. Pelin julkaisseelle Bezier
Gamesille tämä ei ole mielestäni mitenkään poikkeuksellista.
21 Everdell
Everdell oli lautapeliringin
ensimmäinen hankinta. Minä ihastuin peliin jo ensimmäisellä pelikerralla. Peli
on mielestäni rento pelata, siinä on laadukkaat komponentit ja huippuunsa
hiottu ulkoasu. Lisäksi pelimekaniikat sopivatomaan pelimakuuni kuin parta
leukaan. Kirjoitin pelistä arvion, joten en kerro tästä pelistä tämän enempää.
Voit lukea arvion tästä.
Listan seuraavat osat: osa 2, osa 3
Listan seuraavat osat: osa 2, osa 3
Kiitos mielenkiintoisista top-listoista! Kuvituksesta hyppäsi silmille yksi hämmentävä kohta. Ei kai Castles of mad king Ludwigissa saa rakentaa tavallisia huoneita kellarikäytävään kiinni, vaan ainoastaan kellareita?
VastaaPoistaTuo on täysin totta. Alakertaan saa rakentaa vain kellarihuoneita. Tuossa on pieni pudotus yläkerran huoneesta alakertaan :D
Poista